از بین بردن زنگ زدگی فلزات به وسیله ی پاک کننده های طبیعی راه حل ساده، بی خطر و کم هزینه است که نیاز است هر کسی با این روش ها آشنا باشد و ما در این مطلب قصد داریم موثرترین آن ها را با شما در میان بگذاریم.

نکات خانه داری: برای همه ما پیش آمده است که بسیاری از وسایل فلزی مان را زنگ زده دیده ایم و گاهی شاید از استفاده مجدد از آن وسیله نیز ناامید گشته ایم. این فرایندی بسیار طبیعی است که لوازم فلزی در برابر رطوبت و آب دچار زنگ زدگی گردند. در این مطلب از ihome می خواهیم به شما راهکارهایی را معرفی کنیم که بدانید بعد از زنگ زدگی این لوازم باز هم می توان از آنها استفاده کرد. برای بهبود زنگ زدگی لوازم فلزی خود در این مطلب با ما همراهی کنید.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات
از بین بردن زنگ زدگی فلزات با جوش شیرین

قبل از هرچیز وسیله فلزی خود را بشویید و آن را خشک نمایید. حالا جوش شیرین مرطوب شده خود را به تمامی نقاط آن بزنیدو و اجازه دهید حدود یک ساعت روی آن بماند. بعد آن را با کمک یک برس و یا اسکاچ فلزی به خوبی از سطح فلزی خود پاک نمایید. حالا آن را به خوبی شستشو داده و با حوله خشک نمایید. این روش معمولا برای فلزات نازک و درصد کمتری از زنگ زدگی مناسب خواهد بود.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات

مزیت این روش استفاده از لوازم و وسایلی معمول و کم هزینه است. از معایب این روش نیز می توان به مدت زمان یک ساعته آن و استفاده از دست و فشار آن برای پاک کردن لکه اشاره کرد.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات
از بین بردن زنگ زدگی فلزات با سرکه

در این روش وسیله فلزی خود را درون یک ظرف سرکه سفید قرار داده و اجازه دهید تا شب در آن بماند. حالا با کمک یک فرچه و یا اسکاچ فلزی آن را به خوبی پاکسازی نمایید.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات

این روش معمولا برای وسایلی از قبیل ابزارآلات فلزی به کار می آید و از مزایای آن هم می توان به این اشاره کرد که شما تا زمانی که این وسیله را در درون سرکه قرار می دهید لازم ندارید که کاری انجام دهید. با خیال راحت می نشینید و منتظر می مانید، ولی خب ممکن است عجله داشته باشید!

از بین بردن زنگ زدگی فلزات
از بین بردن زنگ زدگی فلزات با سیب زمینی و مایع ظرف شویی

ممکن است به نظرتان عجیب باشد! سیب زمینی را نصف کنید و روی آن را مایع ظرفشویی بزنید. حالا می توانید از سیب زمینی به عنوان پد شستشو استفاده کرده و بر روی سطح وسیله خود بمالید. قطعا واکنش حاصل شده برایتان جالب خواهد بود!

از بین بردن زنگ زدگی فلزات

شما می توانید از این روش برای لکه ها و زنگ ردگی های سطحی و کوچک بر روی وسایل فلزی خود استفاده نمایید. این روش بسیار راحت بوده و به لوازم و وسایل بسیر کم و راحتی نیازمند است.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات
از بین بردن زنگ زدگی فلزات با اسید سیتریک

ممکن است شما این دماده را در خانه خود نداشته باشید، اما به راحتی می توانید آن را از فروشگاه های مواد غذایی تهیه نمایید. 2 یا 3 قاشق غذاخوری اسید سیتریک را در مقداری آب گرم ریخته و حل نمایید. حالا لوازم فلزی خود را درون آن گذاشته و اجازه دهید تا شب بماند. حالا می توانید با کمک یک فرچه و یا پد آن را پاک کرده و بعد به خوبی شستشو دهید.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات

این روش به خوبی و با درصد بسیار بالایی می تواند به شما این اطمینان را بدهد که از شر زنگ زدگی راحت شوید.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات
از بین بردن زنگ زدگی فلزات با لیمو و نمک

وسیله زنگ زده خود را بردارید و آن را در یک لایه نمک قرار دهید. حالا کم کم بر روی آن آبلیمو و یک مقدار دیگری نمک بریزید. بگذارید این مخلوط مقداری بماند. حالا سطح آن را شستشو دهید و خشک نمایید. این روش را یک بار دیگر تکرار کنید و وسیله فلزی خود را مقدار دیگری در محلول نگه دارید تا به خوبی پاک شود. حالا دوباره آن را برداشته، شستشو داده و خشک نمایید.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات

این روش معمولا برای زنگ زدگی های سطحی استفاده می شود. شاید بتوان این روش را بهتورین کار برای از بین بردن زنگ زدگی های سطح چاقوی آشپزخانه دانست. از مزایای این روش می توان به دم دستی و راحت بودن وسایل مورد نیاز آن نام برد. قطعا در هر خانه ای نمک و آبلیمو وجود خواهد داشت. در این روش استفاده از دستکش را نباید فراموش کنید، چرا که ممکن است به پوست دست شما آسیب زیادی وارد نماید!