واژه سندبلاست به معنی ماسه پاشی یا شن پاشی است و به وسیله هوای فشرده و پاشش یا پرتاب مواد ساینده باسرعت بالا برای تمیز کردن یا صیقل دادن سطوح فلزی استفاده میشود. البته به همین منظور واژه ها یا روشهای مشابه دیگر مثل شات بلاست (ساچمه پاشی)، ابرسیوبلاست (ساینده پاشی) نیز کاربرد دارد ولی بیشتر افراد از واژه معروف و مصطلح سندبلاست استفاده مینمایند.

یكی از روشهای معمول برای حفاظت و نگهداری سطوح خارجی و داخلی فلزات مثل خطوط لوله های فلزی،مخازن فلزی، سازه های فلزی و بدنه وسائط نقلیه مثل اتومبیل، قطار و کشتی در زنگ زدگی، پوشش به وسیله انواع رنگها، رزینها و عایق هاست. به این منظور داشتن یک سطح تمیز و مناسب و عاری از هرگونه زنگ زدگی جهت اجرای چنین پوششی الزام و ضروری میباشد. معمولا برای تمیز کردن سطوح اجسام کوچک از روشهای برس زنی، سنگ زنی، سمباده زنی و صیقل دادن استفاده میشود و برای اجسام بزرگتر و با وسعت بالا چون روشهای فوق بسیار وقت گیر و مشكل است، از عملیات سندبلاستینگ و روشهای مشابه استفاده می شود.

كاربردهاي عمليات سند بلاست

زنگ برداری و رنگ برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات به ویژه قطعات فلزی.
زبر کردن سطوح قطعات (با استفاده از ساینده های مخصوص) جهت بهینه انجام شدن عملیات لعاب کاری و تفلون کاری برای نگهداری و کیفیت بهتر.
آماده کردن سطوح قطعات فلزی برای انجام انواع آبكاری های صنعتی و تزئینی یا رنگ.
صیقل کاری مات و تمیزکاری انواع قالب های صنعتی به ویژه قالب های ریخته گری.
حک کردن نوشته ها و شكلهای مختلف و برجسته کاری برروی سطوح فلزی، شیشه های، چوبی، کاشی و سرامیک به منظور انجام کارهای هنری، تبلیغاتی و تجاری.

عوامل اصلي عمليات سندبلاست

برای انجام عملیات سندبلاست مواردی وجود دارد که شناختن و مداخله در آنها میتواند در پیشگیری و کنترل سیلیس در محیط کار مؤثر باشد. این موارد یا عوامل عبارتند از:

– مواد ساینده مثل سیلیس

– کمپرسور هوای فشرده و مخازن

– نازل دستگاه

– نوع عملیات سندبلاست

– کارگر سندبلاست ( سندبلاستر)

– محیط کار